Otrzymuj bieżące wiadomości.

Podaj swój e-mail, by otrzymywać informacje o nowościach i promocjach.

nie teraz nie, dziękuję

Kameleon radzi

1. Zanim kupisz grę...

Przed zakupem gry, dla siebie lub na prezent, czytamy opis fabularny, analizujemy zawartość opakowania i sprawdzamy podstawowe cechy ( wiek, czas gry, liczba graczy). Jednak nie zawsze odpowiednio interpretujemy przedstawione informacje lub zapominamy o istotnych szczegółach.

 Oto kilka wskazówek, które mam nadzieję, pomogą Wam kupić grę, z której będziecie w pełni zadowoleni:

->WIEK

Na opakowaniu gry mamy zwykle podany przedział wiekowy lub po prostu wiek od którego można w nią grać. Jednak jest to tylko sugestia. Oznacza to, że jeżeli np. Eurobiznes jest od 14 lat, to może się okazać, że dziecko, które od dzieciństwa miało kontakt z planszówkami, będzie w stanie opanować zasady już w wieku 10 lat.

Dodatkowy warto zaznaczyć, że napis "od 6 lat", wcale nie musi oznaczać, że jest to gra tylko dla maych dzieci. Tutaj świetnym przykładem jest popularna gra "Story Cubes", która cieszy się popularnością wśród dzieci i dorosłych.

-> CZAS

Czaaas. To jest kluczowy wyznacznik. Każdemu go wziąż brakuje. Przede wszystkim brakuje go na jeszcze jedną rozgrywkę w ulubione planszówki. 

Przed zakupem zastanówmy się ile mniej więcej czasu jesteśmy w stanie poświęcić na grę lub ile mogą na nią przeznaczyć nasi przyjaciele.

Druga sprawa to czytanie szacowanego czasu rozgrywki opisanego na opakowaniu. I tu jest problem. Nie zawsze ta podana wartość odzwierciedla to o co nam chodzi. Najlepszym przykładem jest tutaj Magia i Miecz - 90 minut. Rozegrałam w nią wiele partii, które zwykle trwały 4-6 h. Krócej było tylko wtedy, gdy nie graliśmy do końca, bo np. wszyscy gracze zostali zabici i nikt nie dotarł na Koronę Władzy.

Ponadto trzeba jeszcze uwzględnić czas rozkładania gry, który nie jest podawany, a może trwać nawet klikadziesiąt minut.

-> LICZBA GRACZY

To jest najbardziej czytelny wskaźnik, bo ciężko o pomyłkę. Jednak w podanych przedziałach można znaleźć pewne optimum. Dla przykladu w Tajemnicze Domostwo można grać 2-7 osób, ale dwoosobowa rozgrywka jest mało emocjonująca, a w 7 osoób można grać nawet 4 godziny. Optymalna ilośc tutaj to 4 graczy, bo jest ciekawie i niezbyt długo.

Poza tym należy wspomnieć, że jest wiele planszówek, w które można grać od 1 osoby, np. Ghost Stories, Ogródek. Oznacza to, że nie trzeba codziennie męczyć rodziny i przyjaciół, żeby z nami zagrali. 

->MIEJSCE

Wydawać by się mogło, że dwumetrowy stół pomieści każdą grę. Okazuje się, że nie. Bo owszem niejedna plansza się na nim zmieści, ale przy planszy potrzeba miejsce na kartę postaci, stosiki z kartami, żetony itp.

W związku z tym dobrze jest zorientować się ile miejsca zajmuje plansza i ocenić czy mamy tyle wolnej przestrzeni. Oczywiście w przypadku krótkich gier jak Dobble wystarczy nam niewielki stolik, a w Takie Życie można grać nawet jadąc samochodem. Jednak takie pozycje jak Runebound (2-3 h), Magia i Miecz (4-6h) i Horror w Arkham (2-4h), potrzebują wygodnego stanowiska.

-> RODZAJ GRY

Wyróżniamy gry kooperacyjne i rywalizacyjne. Pierwsze z nich polecam dla nowych graczy, bo w trakcie gry można sobie tłumaczyć poszczególne zasady i wyjaśniać wątpliwości. Do tej  grupy zaliczamy np. PandemicPosiadłość Szaleństwa czy Karciane Podziemia. Z kolei gry rywalizacyjne są dla tych, którzy lubią walki i pragną indywidualnego zwycięstwa. Wymagają dobrej znajomości zasad, aby jak najlepiej wykorzystać dostępne artefakty. Przykładami są tutaj: CatanScrabble oraz Small World.

Jednak istnieją gry, które łączą w sobie te dwa rodzaje gier, jak np. Pokój 25. Proponuje ona kilka trybów gry, więc można zmieniać jej charakter w zależności od osób, z którymi gramy.

2. Magia i Miecz plus 9 dodatków - czy warto spróbować?

 

Udało się nam rozegrać turniej w Magię i Miecz z 9 dodatkami, a były to: Smoki, Podziemia, Góry, Miasto, Las, Królowa Lodu, Pani Jeziora, Żniwiarz i Zwiastun. Poszukiwaczami biorącymi w nim udział byli: Wampirzyca, Mnich, Pradawny Dąb, Derwisz, Mroczna Kultystka i Królowa Pająków.

 

Okazało się, że ruch gracza nie był znacznie dłuższy, niż grając np. w podstawkę. Trzeba było pamiętać o wylosowaniu żetonu smoków na początku tury, a w przypadku wyrzucenia 1 za ruch, poruszyć figurką Żniwiarza na koniec. Cała rozgrywka przebiegała standardową ilość czasu, co oznacza, że ilość dodatków nie wpłynęła znacznie na długość gry. Nasuwa się wniosek, że większy wpływ na czas rozgrywki mają alternatywne zakończenia, szczególnie te, które mają swoje działania podczas całej gry.

 

Największy problem z taką ilością gier, to oczywiście miejsce. Plansza podstawowa plus 4 plansze dodatków wymagają dużo miejsca, a jeszcze do tego znaleźć przestrzeń na 3 karty smoków, kartę Żniwiarza, kartę Proroka i talię Proroka oraz 6 Poszukiwaczy, to nie lada wyzwanie. Nawet jeśli udało nam się pomieścić wszystko, pojawia się trudność związana z widocznością. Siedząc na jednym końcu stołu, nie widać co dzieje się po drugiej stronie. W związku z tym okazuje się, że dużo wygodniej jest stać przy stole niż siedzieć.

 

Warto jeszcze podkreślić fakt, że nie ma co zabierać się do takiej rozgrywki bez uprzedniego przestudiowania wszystkich instrukcji. Oczywiście niektóre dodatki nie wprowadzają znacznych zmian w grze, ale są i takie, które mają stałe działanie, jak np. korzystając z dodatku „Las” trzeba na początku ułożyć swoje punkty Losu ciemną lub jasną stroną do góry.

 

Podsumowując, grając w taki zestaw Magii i Miecza, trzeba liczyć się z tym, że przygotowanie gry zajmie nam minimum pół godziny, a sprzątanie może i dłużej. Jednak myślę, że warto spróbować takiej rozgrywki, bo daje ona wiele sposobów na rozwój postaci. Dodatkowo gra taka jest zdecydowanie nieprzewidywalna, ponieważ mieszamy karty przygód z tak wielu dodatków, że może wydarzyć się wszystko. :)

 

3. Jaka gra dla dziecka w wieku 3-7 lat?

 

Większość gier planszowych jest odpowiednia dla dzieci, które już chodzą do szkoły, bo potrzebna jest umiejętność czytania i liczenia. Jednak czy rzeczywiście młodsze dzieci nie mogą grać w gry? Okazuje się, że mamy wiele pozycji dedykowanych tej grupie wiekowej, a także możemy, lekko modyfikując zasady, dopasować gry przeznaczone dla starszych dzieci.

Na początek gra Już Gram: Domki, która jest przeznaczona dla 2-4 latków. Jest to bardzo prosta gra z dwoma trybami zgadywania. W jednym dziecko ma znaleźć domek dla każdego zwierzątka, a w drugim dopasować cienie zwierząt.

Kolejny przedział wiekowy od 3 lat może zawierać gry typu Memo i Piotruś. Mamy tu duży wybór jeśli chodzi o tematykę, można wybrać grę z bajki, którą dziecko najbardziej lubi, np. Zwierzogród.

Innym przykładem może być gra Kolory i Kształty, która oferuje wiele trybów zabawy uczących kolorów i kształtów. Można w nią grać w pojedynkę lub nawet w 4 osoby.

Ciekawa jest również Gra Żabki, która polega na przyciskaniu żabki tak, aby wpadła do wiaderka. Charakteryzuje się ona prostymi zasadami i rozwija zdolności manualne dziecka.

Dla 4-5 latków dobrą zabawą będą gry, w których trzeba znaleźć symbol, który łączy dwie karty jak np. Dobble Kids. Podobną grą jest Zgubione Znalezione, tylko tutaj mamy kartę, która posiada różne przedmioty z jednej strony a z drugiej te same plus jeden dodatkowy. W takim wieku sprawdzi się również gra zręcznościowa Spadające Małpki. Zapewni ona wiele radości i to nie tylko dzieciom.

Starszym dzieciom (5-7 lat) mogą spodobać się gry edukacyjne z cyklu Cardline, które podczas zabawy uczą. Dla przykładu w Cardline Zwierzęta układamy karty zwierząt w oparciu o jeden z parametrów: masa, długość życia lub wielkość. Po wylosowaniu początkowej karty zwierzęcia, układamy swoje karty po lewej lub po prawej stronie w zależności czy dany parametr jest większy czy mniejszy. Tak naprawdę wiedza nie jest tu wymagana, a można się wiele nauczyć. Gra została wypróbowana na 3 latku, który chętnie się bawił, choć nie zawsze udawało mu się dobrze ułożyć karty. Podobny mechanizm działania jest w grach Timeline, jednak pozycje te polecane są dzieciom od 7-8 lat, bo opierają się one na historii Polski.

Warto jeszcze zwrócić uwagę na grę Story Cubes, która przeznaczona jest dla dzieci od 6 lat. Podstawowa wersja składa się z 9 kości, a każda z nich posiada inne obrazki. Rzucamy kośćmi i opowiadamy historię na podstawie tego co wypadło. Jest to bardzo elastyczna gra, którą można zmieniać według uznania, więc spokojnie można się nią bawić już z 3 letnim dzieckiem. Dodatkowo mamy do dyspozycji wiele dodatków (dodatkowe kości) o najróżniejszej tematyce.

Jak widać wybór mamy nie mały.