Otrzymuj bieżące wiadomości.

Podaj swój e-mail, by otrzymywać informacje o nowościach i promocjach.

nie teraz nie, dziękuję

Kameleon radzi

1. Zanim kupisz grę...

Przed zakupem gry, dla siebie lub na prezent, czytamy opis fabularny, analizujemy zawartość opakowania i sprawdzamy podstawowe cechy ( wiek, czas gry, liczba graczy). Jednak nie zawsze odpowiednio interpretujemy przedstawione informacje lub zapominamy o istotnych szczegółach.

 Oto kilka wskazówek, które mam nadzieję, pomogą Wam kupić grę, z której będziecie w pełni zadowoleni:

->WIEK

Na opakowaniu gry mamy zwykle podany przedział wiekowy lub po prostu wiek od którego można w nią grać. Jednak jest to tylko sugestia. Oznacza to, że jeżeli np. Eurobiznes jest od 14 lat, to może się okazać, że dziecko, które od dzieciństwa miało kontakt z planszówkami, będzie w stanie opanować zasady już w wieku 10 lat.

Dodatkowy warto zaznaczyć, że napis "od 6 lat", wcale nie musi oznaczać, że jest to gra tylko dla maych dzieci. Tutaj świetnym przykładem jest popularna gra "Story Cubes", która cieszy się popularnością wśród dzieci i dorosłych.

-> CZAS

Czaaas. To jest kluczowy wyznacznik. Każdemu go wziąż brakuje. Przede wszystkim brakuje go na jeszcze jedną rozgrywkę w ulubione planszówki. 

Przed zakupem zastanówmy się ile mniej więcej czasu jesteśmy w stanie poświęcić na grę lub ile mogą na nią przeznaczyć nasi przyjaciele.

Druga sprawa to czytanie szacowanego czasu rozgrywki opisanego na opakowaniu. I tu jest problem. Nie zawsze ta podana wartość odzwierciedla to o co nam chodzi. Najlepszym przykładem jest tutaj Magia i Miecz - 90 minut. Rozegrałam w nią wiele partii, które zwykle trwały 4-6 h. Krócej było tylko wtedy, gdy nie graliśmy do końca, bo np. wszyscy gracze zostali zabici i nikt nie dotarł na Koronę Władzy.

Ponadto trzeba jeszcze uwzględnić czas rozkładania gry, który nie jest podawany, a może trwać nawet klikadziesiąt minut.

-> LICZBA GRACZY

To jest najbardziej czytelny wskaźnik, bo ciężko o pomyłkę. Jednak w podanych przedziałach można znaleźć pewne optimum. Dla przykladu w Tajemnicze Domostwo można grać 2-7 osób, ale dwoosobowa rozgrywka jest mało emocjonująca, a w 7 osoób można grać nawet 4 godziny. Optymalna ilośc tutaj to 4 graczy, bo jest ciekawie i niezbyt długo.

Poza tym należy wspomnieć, że jest wiele planszówek, w które można grać od 1 osoby, np. Ghost Stories, Ogródek. Oznacza to, że nie trzeba codziennie męczyć rodziny i przyjaciół, żeby z nami zagrali. 

->MIEJSCE

Wydawać by się mogło, że dwumetrowy stół pomieści każdą grę. Okazuje się, że nie. Bo owszem niejedna plansza się na nim zmieści, ale przy planszy potrzeba miejsce na kartę postaci, stosiki z kartami, żetony itp.

W związku z tym dobrze jest zorientować się ile miejsca zajmuje plansza i ocenić czy mamy tyle wolnej przestrzeni. Oczywiście w przypadku krótkich gier jak Dobble wystarczy nam niewielki stolik, a w Takie Życie można grać nawet jadąc samochodem. Jednak takie pozycje jak Runebound (2-3 h), Magia i Miecz (4-6h) i Horror w Arkham (2-4h), potrzebują wygodnego stanowiska.

-> RODZAJ GRY

Wyróżniamy gry kooperacyjne i rywalizacyjne. Pierwsze z nich polecam dla nowych graczy, bo w trakcie gry można sobie tłumaczyć poszczególne zasady i wyjaśniać wątpliwości. Do tej  grupy zaliczamy np. PandemicPosiadłość Szaleństwa czy Karciane Podziemia. Z kolei gry rywalizacyjne są dla tych, którzy lubią walki i pragną indywidualnego zwycięstwa. Wymagają dobrej znajomości zasad, aby jak najlepiej wykorzystać dostępne artefakty. Przykładami są tutaj: CatanScrabble oraz Small World.

Jednak istnieją gry, które łączą w sobie te dwa rodzaje gier, jak np. Pokój 25. Proponuje ona kilka trybów gry, więc można zmieniać jej charakter w zależności od osób, z którymi gramy.